ساخت گنبد و گلدسته در خوزستان

ساخت گنبد و گلدسته فولاد خوزستان با طراحی و اجرای گنبدسازی لطیفی. این پروژه ی ساخت گنبد و گلدسته در خوزستان با کادر مجرب و با تجربه پایاسازان پارس انجام شده است. در ساخت و طراحی این گنبد و گلدسته که مطابق با اصول معماری سنتی است از بهترین مصالح استفاده شده است.

ساخت گلدسته

 

 

علت ساخت گلدسته در کنار گنبد

كارشناسان برای ساخت گنبد و گلدسته كه يكی از اصلی ترين رمز پردازی‌ها در مساجد است، رموز و دلايل خاصی را مطرح كرده‌اند، بعضی می‌گويند كه گنبد مانند سر انسان است و دو گلدسته، مانند دو دست كه به حالت التجا و التماس و خواهش در كنار سر، رو به آسمان و رو به ذات اقدس الهی بلند شده است؛ مانند كسی كه دست‌هايش را در جلوی سر و صورت، حتی از سر بالاتر هم برده است و دعا می كند گرچه اين تشبيه جالبی است، اما فلسفه اصلی گنبد و گلدسته، فراتر از اين است.
عده‌ای ديگر گنبد و گلدسته را شاخص‌هايی بلند برای ديد، شكوه سازی و راهنمايی از دور دانسته‌اند، ولی آن چه در بحث گنبد و گلدسته بايد در نظر داشت، اين است كه طبق نظر پيشكسوتان معماری، ايده آل قضيه در عناصر معماری اين است كه هر عنصری در معماری، بايد هم عملكرد و هم زيبايی داشته باشد.
بعضی ديگر، گنبد و گلدسته را برای قبله يابی می‌دانند در مكتب تشيع، خطر عمود منصف بر خط و اصل دو گلدسته را، تأمين كننده جهت قبله می‌دانند.

ساخت گنبد و گلدسته
گنبد و گلدسته خوزستان

به طور كلی، گنبد به عنوان علامتی برای مسجد، برای نورگيری كافی مسجد مفيد است و پوششی فضايی كافی برای هوای مناسب ايجاد می‌كند تا هنگام ازدحام، مشكلی پيش نيايد ولی نبايد به گنبد و گلدسته، صرفاً به عنوان عناصر تأسيساتی و يا سازه‌ای نظر كرد، بلكه بايد حق گنبد و گلدسته را در معماری اسلامی شناخت و از رمز پردازی‌های مسجد و ديگر مسائل كاربردی آن آگاه بود و آن گاه دست به طراحی مساجد زد.

مساجد مهم خوزستان

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول پس از پل قدیم دزفول، دومین اثر مهم تاریخی شهر دزفول به شمار می‌رود و در ردیف ارزشمندترین دیدنی های دزفول قرار دارد. از لحاظ معماری و برخورداری از شبستان و ستون‌های سنگی، این مسجد از مساجد اولیه دوره‌ اسلامی است و در قرن سوم هجری ساخته شده است. این بنا برگرفته از اصول معماری کاخ ایوان کرخه بوده و شکل‌گیری کنونی آن (چهار ایوانی) به اواسط دوره صفویه برمی‌گردد. این مسجد با شکوه در قرون هفت تا دوازدهم هجری قمری توسعه و مرمت یافته است. دیوارهای مسجد بسیار قطور و دارای ستون سنگی و پوشش شبستان مسجد، گنبدی شکل و آجری است.

 مسجد جامع شوشتر

مسجد جامع شوشتر از بناهای تاریخی و اسلامی این شهر و استان خوزستان است. ساخت این مسجد در شهر باستانی شوشتر بعد از فتح مسلمانان و اسلام آوردن مردم، در سال ۲۵۴ قمری در زمان سیزدهمین خلیفه عباسی «المعتزبالله المتوکل» که در زمان امام حسن عسکری (ع) خلافت می‌کرد، آغاز شد.

هرکدام از خلفای عباسی که در مسجد کارهایی را انجام داده است کتیبه ای از کار خود به یادگار گذاشته است. مسجد در گذشته دارای تعداد بیشتری کتیبه گچی و سنگی بوده اما در تعمیرات دهه 40 و بعد از آن از بین رفته است.

سمت شمال مسجد 12 ردیف ستون و سمت جنوب آن 8 ستون وجود دارد و بلندی آنها به 5 متر می‌رسد.

از مشاهده قوس طاق ها و ایوان رفیع و شبستان آن که به شیوه معماری دوره ساسانی ساخته شده است، قدمت بنا و تعلق آن به اوایل اسلام تا حدودی روشن می‌شود.

گنبدسازی لطیفی
ساخت گنبد در خوزستان
ساخت گلدسته
گلدسته سازی
گلدسته سازی
گلدسته سازی لطیفی
گلدسته سازی
ساخت گلدسته در خوزستان
گنبد سازی
ساخت گنبد فولاد خوزستان
گنبد سازی
ساخت گلدسته

کلمات کلیدی:

ساخت مسجد در خوزستان

گنبد سازی

ساخت گنبد و گلدسته در خوزستان

ساخت گنبد در اهواز

گلدسته سازی

ساخت گنبد و گلدسته فولاد خوزستان

 

Call Now Buttonتماس سریع - لمس کنید